Wat is hielspoor?

Hielspoor is een naam voor klachten aan de hiel, en heet officieel fasciitis plantaris. Het is een veelvoorkomende oorzaak voor hielpijn bij volwassenen. Mensen denken weleens dat de pijn wordt veroorzaakt door een stuk uitstekend bot bij het hielbeen, maar dat is niet zo. De pijn komt door zogenoemd ‘bindweefseldegeneratie’,

een verslechtering van de kwaliteit van het weefsel van de peesplaat van de voetzool. Het begint eigenlijk als een ontsteking. Doordat de peesplaat afneemt (degenereert), is er een verlies van bindweefsel en komt er een toename van cellen die ontstekingen veroorzaken.

u

Wat zijn de oorzaken van hielspoor?

Door terugkerende kleine trauma’s door overbelasting, ontstaat de degeneratie van de peesplaat. Risicofactoren voor het ontwikkelen van fasciitis plantaris zijn overgewicht, toegenomen activiteiten waarbij de voet wordt belast zoals joggen en/of een ongewone hardloopinspanning of verkeerd schoeisel. De pijn is het meest aanwezig in de ochtend, met name bij het opstaan en het weer belasten van de voet na een periode van rust. Ook kunt u pijn hebben na lang staan. Dit gaat soms samen met stijfheid. De pijn bevindt zich meestal aan de onderzijde van de hiel bij de voetzool in geval van hielspoor.

Diagnose en behandeling van ‘hielspoor’ bij Fysiotherapie Stadshart

De diagnose fasciitis plantaris wordt gesteld op basis van uw verhaal, het lichamelijk onderzoek en aanvullend onderzoek (aan de hand van een echoapparaat). Bij een onderzoek is er sprake van drukpijn aan de voetzool bij voorzijde van de hiel. Vaak hebben cliënten ook pijn als ze op de tenen staan en de tenen buigen. De klachten aan de hiel kunnen ook voorkomen uit een ontsteking van de achillespees.
De behandeling bestaat uit het bevorderen van de beweeglijkheid van de voet, enkel, knie en heup (de keten), door advies te geven over de belasting van de voet, en het opbouwen van uw belastbaarheid. Daarnaast kan het zijn dat er EPTE of ESWT (extracorporele schokgolf-therapie) gebruikt moet worden om de belastbaarheid van de pezen te verbeteren na de diagnose ‘hielspoor’.

Behandeling hielspoor bij Fysiotherapie Stadshart

Fysiotherapie Stadshart helpt u graag bij het verhelpen van uw hielspoor. Neem contact met ons op en wie weet, helpen we u ook bij uw hielspoorklachten bij onze fysiotherapiepraktijk in Den Helder.